چطور سفر رفتن از شما آدم بهتری می‌سازد؟

0

متیو کپنز، جهان‌گرد و نویسنده پرفروش نیویورک تایمز، در وبلاگش می‌نویسه: آدم‌ها همیشه از من می‌پرسن که سفر چه تاثیراتی روم گذاشته. اگه به قبل برگردم، قبل از اینکه جهان‌گرد بشم و دور دنیا سفر کنم و بعد به الانِ خودم نگاهی بندازم، می‌بینم که به‌طورکلی سفر کردن از من آدم بهتر و پخته‌تری ساخته. من حالا از ۲۵ سالگی‌ام، که تازه سفرم به دور دنیا رو شروع کرده بودم، آدم جالب‌تر و بهتری هستم.

در واقع من فکر می‌کنم که سفر کردن از همه افراد آدم‌های جالب‌تری می‌سازه. همیشه در پایان سفر بهتر از وقتی هستیم که سفرمون رو شروع کردیم. من این رو از روی خودپسندی یا غرور نمی‌گم. اینو می‌گم چون حقیقتاً باور دارم که سفر کردن نه تنها شما رو انسان بهتری می‌کنه؛ بلکه جالب‌تر و جذاب‌تر هم می‌کنه . شما می‌شین اون کسی که که همه به سمتش جذب می‌شن و دورش حلقه می‌زنن.
چرا و چطور با سفر کردن تبدیل به آدم جالب‌تری می‌شین؟ الان بهتون می‌گم:

۱- اجتماعی‌تر می‌شین

توی سفر یا باید با جریان روز حرکت کنید یا غرق می‌شین؛ یعنی یا در دوست‌یابی مهارت پیدا می‌کنین یا باید هر شب تنهایی تو بالشتون گریه کنین؛ پس یاد می‌گیرین که با غریبه‌ها دوست بشین و از صحبت کردن باهاشون احساس راحتی کنین.

۲- گفتگو‌کننده بهتری می‌شین

سفر نه‌تنها باعث می‌شه راحت‌تر با غریبه‌ها گفتگو کنید، بلکه کیفیت گفتگوهاتون رو هم بالا می‌بره. بعد از یه مدت از پرسیدن سوال‌های تکراری خسته می‌شین و شروع می‌کنین به پرسیدن سوال‌های جالب‌تر. دیگه براتون مهم نیست که طرف از کجا اومده، کجاها رو گشته و چه مدته داره سفر می‌کنه؛ چون این سوال‌ها هیچ شناختی از فرد مقابل بهتون نمی‌ده؛ به‌جاش یاد می‌گیرین سوال‌های مهم‌تری بپرسین که به شناخت آدم‌ها کمک می‌کنه.

۳- با اعتماد به‌نفس‌تر می‌شین

شما دور دنیا سفر کردید، شهرهای ناشناخته رو دیدید، بر ترس‌هاتون غلبه کردید؛ در یک کلام، شما کارهای فوق‌العاده‌ زیادی انجام دادید. مگه می‌شه اعتماد به‌نفستون بالا نرفته باشه؟ چطور می‌شه به توانایی‌هاتون شک داشته باشید؟ بعد از دستیابی به این موفقیت‌ها، شما مطمئن می‌شین که هر کاری رو که اراده کنین، توانایی انجامش رو دارید.

۴- سازگار‌تر می‌شین

شما با از دست دادن پرواز، اتوبوس‌های کند، اشتباه رفتن مسیر، تاخیرها، غذاهای خیابانی افتضاح  و خیلی چیزهای دیگه کنار اومدید. بعد از مدتی یاد می‌گیرید که خودتون و برنامه‌هاتون رو با تغییر شرایط سازگار کنید. دیگه عصبانی نمی‌شین، فقط برنامه‌تون رو تغییر می‌دین و ادامه می‌دین.

۵- ماجراجوتر می‌شین

وقتی به توانایی‌هاتون اعتماد پیدا کردین، هر کاری رو انجام می‌دین؛ چون زندگی کردن بدون بیرون زدن از منطقه امن، براتون بی‌معنی به‌ نظر می‌رسه.

۶- چیزی رو سخت نمی‌گیرید

همه اشتباهاتی که در سفر مرتکب می‌شین، باعث می‌شه آرامش بیشتری داشته باشین و سخت نگیرین. یاد می‌گیرین که با جریان روز حرکت کنید. اگه قراره سفر کردن یک چیز یادتون بده، این هست که همه چیز آخرش درست می‌شه؛ پس دلیلی برای استرس وجود نداره.

۷- جذاب‌تر می‌شین

استرس آدم رو پیر می‌کنه. روزهایی که در آرامش سفر می‌کنید باعث می‌شه شاداب و پر‌ روحیه باقی بمونین. شما دیرتر پیر می‌شین و جذاب‌تر به نظر می‌رسین.

۸- هوشمند‌تر می‌شین

اگه همه وقت‌تون رو توی یک اقامتگاه تفریحی به نوشیدن نوشیدنی‌های خنک نگذرونین، سفر کردن به شما چیزهای زیادی یاد می‌ده. شما راجع به آدم‌ها، تاریخ، فرهنگ و مکان‌های مختلف، چیزهای فوق‌العاده‌ای می‌آموزین که فکرش رو هم نمی‌کردین. شما به درک بهتری از رفتار آدم‌ها می‌رسین. این چیزیه که نمی‌شه از کتاب‌ها یاد گرفت؛ بلکه فقط می‌شه از تجربه کردن در سفر آموخت.

۹- مادی گرایی‌تون کمتر می‌شه

در طول سفر یاد می‌گیرین که چقدر به چیزهای کمی نیاز دارید. یاد می‌گیرین که خیلی از چیزهای مزخرفی که در فروشگاه‌ها می‌فروشن، برای داشتن یک زندگی شاد غیر‌ضروریه. وقتی از سفر بر می‌گردین، شروع می‌کنین به خلوت کردن زندگی‌تون؛ چون یاد‌گرفتین که چه چیزهایی رو برای زندگی نیاز دارید و چه چیزهایی رو نه. به قول معروف، هر چه چیزهای بیشتری داشته باشین، بیشتر در بند اون‌ها می‌افتین.

۱۰- شادتر می‌شین

سفر کردن به شما یاد‌می‌ده چطور شاد باشین. شما آرام‌تر و با‌اعتماد‌ به‌نفس‌تر و نسبت به زندگی خوش‌بین‌تر می‌شین. چطور ممکنه با داشتن این چیزها، احساس شادی بیشتری نداشته باشین؟
سفر از افراد انسان‌های بهتری می‌سازه. وقتی راجع به دنیا و آدم‌هاش بیشتر می‌آموزین، مرزهاتون رو وسیع‌تر می‌کنین و چیزهای جدید رو امتحان می‌کنین، انسان باز‌تر، راحت‌گیر‌تر و باحال‌تری می‌شین.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Call Now Button