چگونه بعد از سفر خارجی افسرده نشویم

0

هر چقدر هم که اهل سفر باشیم و کشورمون ایران رو هم دوست داشته باشیم، بعد از سفر خارجی ممکنه دچار افسردگی بشیم. این فقط مختص ایران هم نیست و تو همه جای دنیا اتفاق می‌افته.

دلیلش هم مشخصه، تو سفر آدم فقط زیبایی‌ها رو می‌بینه و شهرهای توریستی همیشه پر از آدمهای مثبت و پرانرژیه که اومدن چند روزی خوش بگذرونن و استراحت کنن. اما زندگی همیشه قرار نیست مثل تعطیلات باشه و باید همه برگردیم سرکار و زندگی‌مون.

البته عکس این مورد هم ممکنه اتفاق بیفته. مثلا وقتی بیشتر از دو هفته سفر می‌ریم دلمون برای خونه و تخت‌خواب خودمون تنگ می‌شه. در این مطلب، ما در آژانس هواپیمایی عالی‌گشت می‌خواهیم روش‌هایی که می‌تونه افسردگی بعد از سفر رو کمتر کنه رو  بررسی کنیم.

تنها و بیکار نمونید

شما مدتی در سفر بودید و دورو برتون پر بوده از دوستان و توریست‌های خوشحال! طبیعیه که وقتی برمی‌گردید خونه احساس تنهایی می‌کنید. سعی کنید در روزهای بعد از سفر به دوستاتون سربزنید، فیلم و تئاتر ببینید و کارهای عقب افتاده‌تون رو انجام بدید.

به همسفراتون زنگ بزنید و باهاشون قرار بذارید

دیدن دوباره همسفران و یه مهمونی یا دورهمی ساده، می‌تونه حس خوبی به شما بده. کافیه دور هم جمع بشید و درباره خاطرات خوش یا خنده‌دار سفر صحبت کنید. فراموش نکنید که اگر قبل از سفر همسفراتون رو درست انتخاب کرده باشید، معمولا اونها تبدیل به بهترین دوستاتون می‌شن.

عکس‌های سفر رو تو اینستاگرام و فیسبوک شیر کنید

وقتی تو تنهایی عکس‌ لحظات خوش سفر رو نگاه می‌کنید، ممکنه ناراحت و افسرده بشید، اما وقتی اونها رو با دوستاتون تو شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بذارید و در مورد تجربیات سفر بنویسید، قضیه کاملا برعکسه. اونایی که عاشق طبیعت هستند جمله معروف فیلم «into the wild» رو فراموش نمی‌کنند:

سفر همیشه با یک حس خوب و خاطرات شیرینی همراهه و همه دوست داریم اونها رو ثبت کنیم. معمولا هم یکی از کارهایی که بعد از سفر انجام می دیم، مرور همین خاطراته، که یادآوری اونها می‌تونه هم حس خوب و خوشایند، و هم حس غم و افسردگی رو به ما القا کنه. بسیاری از افراد سعی می کنن در طول سفر با ثبت کردن خاطرات خوب و شیرین خودشون و یادآوری اونها بعد از سفر، تا حدود زیادی از افسردگی که ممکنه بعد از سفر به سراغشون بیاد جلوگیری کنن و معمولا این کار رو با گرفتن فیلم و عکس انجام می‌دن. اما فیلم و عکس تنها راه حفظ خاطرات نیست؛ از قرن ها پیش گردشگرها با نوشتن خاطرات و حوادث سفرشون به عنوان سفرنامه، سفرهای خودشون رو ثبت و ماندگار کردن؛ امروزه هم بسیاری از روان‌شناسان نوشتن خاطرات رو در طول سفر برای جلوگیری از افسردگی بعد از سفر توصیه می کنن.

با دوستانی که در سفر پیدا کردید در ارتباط باشید

آشنایی با رفتارها و عادت مردم مختلف یکی از بهترین و جذاب‌ترین بخش‌های هر سفره. ارتباط با دوستان خارجی که در سفر پیدا می‌کنیم، همیشه همون حس تازگی و نشاط رو به آدم می‌ده. پس بهتره از همون روز اولی که از سفر برمی‌گردید با دوستاتون در ارتباط باشید و گهگاه باهاشون خوش و بش کنید.

فاصله بین سفرها را در طول سال کم کنید

معمولا افرادی که در طول سال به صورت متناوب سفر نمی‌رن و فاصله سفرهاشون زیاده، بیشتر دچار افسردگی بعد از سفر می شن؛ بنابراین به شما توصیه می کنیم که زمان بین سفرهاتون رو زیاد طولانی نکنید.

در طول سفر افراط و تفریط نکنید

افرادی که در سفرهاشون دچار افراط و تفریط می شن، معمولا بعد از سفر، افسردگی به سراغ شون میاد؛ مثلا افراط در غذا خوردن و به دنبال اون اضافه وزن در طول سفر یکی از عواملی ست که باعث افسردگی بعد از سفر مخصوصا در بین بانوان می شه و بالعکس. اینطوری احتمالا نه فقط بخاطر هزینه‌ای که در سفر متحمل شدید،‌بلکه به خاطر سختی‌هایی که برای کم کردن وزن باد تحمل کنید، دپرس می‌شید!

فقط در نوروز و تعطیلات سفر نکنید

بعضی از افراد عادت دارن که فقط در نوروز و فصل تابستون یا در یک زمان خاص سفر برن، همین ملزم کردن خودمون به سفر رفتن در یک بازه زمانی خاص، می تونه از عوامل افسردگی بعد از سفر باشه.  چون همیشه عادت می‌کنیم در ذهنمون سفر رو به کارهای تلمبار شده بعد از عید ربط بدیم. پس سعی کنید در تموم فصل های سال، سفر رفتن رو تجربه کنید.

قبل از سفر رفتن برنامه کاری‌تون رو منظم کنید

یکی از عوامل دیگه‌ای که باعث غم و افسردگی می شه، نداشتن برنامه ی کاری منظمه. برای اینکه بعد از سفر دچار آشفتگی نشید، حتما قبل از سفر، فهرستی از کارهایی که باید در طول سال انجام بدید رو تهیه کنید.

ورزش کنید

طبق توصیه پزشکان، ورزش ضد اضطراب و افسردگیه. پس بعد از برگشت از سفر، ورزش کردن رو فراموش نکنید.

واقع‌گرا باشید

در سفر همه چیز زیباست! اما وقتی با مردم بومی اون منطقه صحبت می‌کنید متوجه می‌شید که همه کشورها محدودیت‌ها و مشکلات خودشون رو دارند. تجربه شخصی من نشون داده که مردم کمتر به زیبایی‌ها و امکانات زادگاهشون توجه می‌کنند و وقتی با اونها در مورد شهرشون صحبت می‌کنید، خیلی رضایتی از زندگی در اونجا ندارند. این مورد شامل حال ما هم می‌شه. خیلی از ما وقتی از خیابون‌های قدیمی تهران عبور می‌کنیم، به نقش‌ و نگارهای روی خونه‌های قدیمی توجه نمی‌کنیم و زیبایی کوه‌های شمال تهران رو نمی‌بینیم (البته در این مورد آلودگی هوا هم موثره)،‌ در حالیکه اکثر توریست‌ها عاشق شهرهای ایران می‌شن و همیشه آرزو می‌کنند که دوباره برگردن و ایران رو ببین.

پس بهتره بعد از سفر خارجی یه برنامه برای گشتن شهر و دیار خودتون بذارید و یه نگاه دوباره به زادگاهتون کنید

برای سفر خارجی بعدی برنامه‌ریزی کنید

این یه راه‌حل عالی برای فراموش کردن دلتنگی بعد از سفره. این واقعیت که شما قراره به جاهای بهتر و زیباتری سفر کنید، به شما کمک می‌کنه که از افسردگی دربیاید و برای سفر بعدی برنامه‌ریزی مالی و زمانی کنید. همین انگیزه باعث می‌شه پیشاپیش به لحظات و تجربه‌های خوبی که در سفر خارجی بعدیتون می‌تونید داشته باشید فکر کنید و حالتون بهتر بشه. حتی می‌تونید همسفران بعدی رو هم انتخاب کنید و یا به دوستایی که در کشورهای دیگه پیدا کردید اطلاع بدید تا شاید اونها هم در سفر بعدی شما رو همراهی کنند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Call Now Button