هفت حقیقت جالب درباره‌ی کلوسئوم

0

کلوسئوم یا آمفی تئاتر فلاویان بدون شک یکی از زیباترین و تأثیرگذارترین نمادهای رم در ایتالیا و از جذاب‌ترین میراث فرهنگی در جهان است. حتی اگر هنوز به ایتالیا سفر نکرده باشید، وقتی عکس‌های جذاب این بنای زیبا را در وبگردی‌های خود ببینید، به دل تاریخ سفر می‌کنید و غرق در زیبایی و هیبت این بنای تاریخی می‌شوید. در این مطلب می‌خواهیم رازهای ناگفته‌ی این بنای با شکوه را بیان کنیم تا زیبایی مسحورکننده‌ی آن را نیز به چشم ببینیم.

  • عظمت کلوسئوم

اگر تنها عکس‌های کارت پستالی از یکی از عجایب هفتگانه‌ی دنیای کهن را دیده باشید، هیچگاه نمی‌توانید به عظمت آن پی ببرید. ۱۸۹ متر طول و ۱۵۶ متر پهنای این بنای شگفت‌انگیز است و مساحتی در حدود ۲۴۰۰۰ متر مربع را شامل می‌شود. بلندی ۴۸ متری آن هم این بنای زیبا را از هر بنای دیگری در رم چشمگیرتر می‌کند.

  • قدمت کلوسئوم

عظمت این بنای شگفت‌انگیز زمانی برای شما آشکار می‌شود که بدانید این بنا تنها در سال‌های ۷۵ تا ۸۰ میلادی ساخته شده و از مهم‌ترین بناهای امپراطوری روم به شمار می‌رفته.

  • مصالح کلوسئوم

تمامی سطح این بنای عظیم از سنگ تراورتن ساخته شده. مرمری گرانقیمت که در سده‌های بعدی دزدیده شده و در ساخت دیگر بناهای شهر مثل باسیلیکای سنت پتر به کار رفته‌است. کلوسئوم برای سالیان سال نادیدیه گرفته شده و می‌توان گفت امروزه با فرم ابتدایی خود فاصله‌ی زیادی دارد.

  • به نام نیاکان

نامی که امروزه به کلوسئوم داده می‌شود با نام واقعی آن متفاوت است. کلمه‌ی کلوسئوم از قرون وسطی آمده: close to a big statue of Nero در نزدیکی مجسمه‌ی نرو. کلوسئوم را با نام آمفی تئاتر فلایان می‌شناسند، سلسله‌ای که آن را بنا کرد.

  • جنگل مخفی

در سده‌های گذشته که کلوسئوم به مکانی متروک بدل شده‌بود، گیاهان زیادی در آن رشد کرده‌بودند. گیاهانی مشابه و حتی نامشابه به درختان مناطق مدیترانه که تا امروز هم رویش آن‌ها در این عرض جغرافیایی برای گیاه‌شناسان در حاله‌ای از ابهام است. مجموعه‌ای ارزشمند از گیاهان سراسر جهان.

  • خرابکاری‌های پنهان

به خاطر مرگ هزاران نفر در نبردهای گلادیاتورها در این آمفی تئاتر، کلوسئوم را با نام دروازه‌ی جهنم می‌شناسند. نامی که از قرون وسطی بر آن مانده و خرافاتی را در زمان خود به وجود آورده‌است.

  • استفاده از کلوسئوم

اطلاعات غلطی که درباره‌ی کلوسئوم می‌شنویم را کنار بگذاریم. شایعاتی چون محل نسل‌کشی مسیحیان. یکی از کاربری‌های کلوسئوم استفاده از آن به عنوان محلی برای رقابت‌های گوسفندهاست. سرگرمی که بدون شک از مبارزات واقعی گلادیاتورها در میدان نبرد و مبارزات آن‌ها با حیوانات درنده هیجان کمتری را برای هزاران رومی که به این ورزشگاه می‌آمدند به دنبال داشته‌است. تنها کافیست کلوسئوم را دریاچه‌ای اختصاصی برای خانواده‌ی سلطنتی در نظر گرفته و کاربری‌های آن را حدس بزنید. پر کردن آب در کلوسئوم چیزی در حدود هفت ساعت به طول می‌انجامد.

این فهرست تنها موضوعاتی هستند که احتمالاً قبل از سفر به رم آن را نمی‌دانید. پیشنهاد می‌کنیم اگر می‌خواهید یکی از سفرهای اروپایی عالی‌گشت را انتخاب کنید، سری به ایتالیا بزنید و از دیدنی‌های رم بازدید کنید. میدان اصلی رم را ببینید و در چشمه‌ی عشاق عاشق شوید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Call Now Button