کندی؛ آخرین پایتخت قبل از شروع استعمار

0

در ادامه معرفی شهرهای کشور زیبای سریلانکا؛ ما تو این مطلب می‌خوایم به شما جاذبه‌های گردشگری شهر باستانی کندی رو معرفی کنیم پس با عالی‌گشت همراه بشید:

کندی، آخرین پایتخت شاهنشاهی سریلانکا قبل از استعمار انگلیسه که به طور تقریبی در مرکز سریلانکا قرار داره و حدود ۱۳۰ کیلومتر تا کلمبو فاصله داره. این شهر به عنوان قطب مذهبی در سریلانکا معروفه چون معبد دندان بودا یا دالادا مالی گاوا، یکی از مهم‌ترین معابد بودایی، در کنار دریاچه زیبای این شهر قرار داره. بخاطر زیاد بودن مزارع چای تو این منطقه، چای سیلان یکی از سوغاتی‌های مشهور این شهره.

قلعه تاریخی سیگیریا (sigirya)

در اعماق جنگل‌های استوایی و گرمسیری سریلانکا؛ قلعه صخره‌ای که به هشتمین عجایب جهان معروفه و یکی از ارزشمندترین بناهای تاریخی سریلانکا به حساب میاد؛ هر سال میلیون‌ها گردشگر رو جذب خودش می‌کنه. این صخره سنگی که از مواد مذاب آتشفشانی تشکیل شده، ۲۰۰ متر بالاتر از سطح جنگل‌های اطراف و ۳۷۰ متر بالاتر از سطح دریاست. این صخره با باغ‌ها، خندق‌ها، نقاشی‌ها و بیش از ۱۲۰۰ پله، به خوبی معماری قرن پنجم میلادی رو نشون میده. آثار باستانی موجود تو این صخره به دوران سلطنت پادشاه (Kashyapa) برمی‌گرده که برای رسیدن به سلطنت، پدر خودشو کشت و برادرش که وارث قانونی تاج و تخت بود رو فراری داد. اولین دستور این پادشاه انتقال پایتخت و مقر حکمرانی به این صخره بود که تاریخ نگارا اعتقاد دارن این دستور ریشه در ترس او از مردم داشت.

معبد دالادا مالی گاوا معروف به معبد دندان بودا

این معبد که در فهرست سازمان جهانی یونسکو هم قرار داره؛ شهرتش بخاطر دندونیه که از مراسم سوزاندن جسد بودا باقی مونده و در ظرفی از جنس طلا نگهداری می‌شه. هرسال، تعداد زیادی از بودایی‌ها به عشق زیارت این معبد و انجام مراسم مذهبی آسالا به شهر کندی سفر می‌کنن. در نزدیکی این معبد موزه‌ای وجود داره که پیکر مومیایی شده یک فیل عظیم والجسه، در اون نگهداری می‌شه. هزینه ساخت موزه و مومیایی کردن این فیل توسط یک آدم ثروتمند در حدود ۵۵سال پیش پرداخت شد.

جشنواره آسالا

این شهر به جشنواره‌های باشکوهش مشهوره که همین باعث شده هر ‌سال گردشگرهای زیادی به این شهر بیان؛ یکی از معروف‌ترین جشنواره‌ها، آسالاست. در این مراسم ‏جایگاه و محفظه‌ای که دندان منتسب به بودا داخلشه رو دور شهر می‌چرخونن و مردم ‏شهر هم با پوشیدن لباس‌های سنتی و حمل مشعل، به جشن و شادی مشغول می‌شن. حضور بیش از یک‌صد فیل تزیین ‌شده در این مراسم، شکوه و جلوه خاصی به اون داده.

مرکز خیریه نگهداری فیل پیناوالا

همون طور که از اسم این مجموعه پیداست، این مرکز منحصر به فرد، جایی برای نگهداری از فیل‌های آسیب دیده و بچه فیل‌های یتیمه. پیناوالا در سال ۱۹۷۵ شروع  به کار کرد و کم‌کم موفقیت‌هاش شهرت جهانی پیدا کرد تا جایی که اسم این مجموعه، مترادف فیل‌های سریلانکایی شد. تو این منطقه حفاظت شده، بزرگترین گله فیل‌های جهان زندگی میکنن؛ طبق آمار سال ۲۰۱۱ حدود ۸۸  فیل که شامل ۳۹ فیل نر و ۴۹ فیل ماده‌ست، از سه نسل متفاوت تو این مرکز نگهداری می‌شن.

باغ پرادنیا

اگه بخوایم یکی از زیباترین باغ‌های گیاه‌شناسی آسیا رو اسم ببریم؛ پرادنیا یکی از اوناست. تو این باغ ۶۰ هکتاری، بیش از ۳۰۰ نوع متنوع گل ارکیده، درختان نخل و بامبو، انواع درختان دارویی و ادویه‌جات خودنمایی می‌کنن و سالانه میلیون‌ها گردشگر رو جذب خودش می‌کنه. این باغ از سرمایه‌های ملی سریلانکا به حساب میاد.

دریاچه کندی

یکی از جاذبه‌های زیبای شهر کندی، دریاچه مصنوعی زیبای کندیه، که در سال ۱۸۰۷ وسط شهر و کنار معبد داندان مقدس ایجاد شده. دریاچه تحت حفاظته و ‏ماهیگیری در اون ممنوعه. در مورد این دریاچه داستان‌های متفاوتی وجود داره، به عنوان مثال طبق یکی از ‏این داستان‌ها، جزیره کوچکی که وسط این دریاچه‌ست، توسط شاهان جهت تفریح استفاده می‌شده ‏و از طریق تونلی مخفی به آن رفت و آمد داشتن. ‏ ‏‏

کارخانه‌ چای سیلان

سریلانکا رتبه چهارم دنیا رو در تولید چای داره که هر ساله چیزی حدود ۳۰۰٫۰۰۰ تن چای تولید می‌کنن. شهر کندی، یکی از شهرهاییه که مزارع بزرگ چایش مشهوره، پس برای خرید چای سیلان، این سوغاتی معروف، بازدید از این کارخونه رو از دست ندین. وقتی میرید داخل کارخونه، اونا تمام قسمت هارو نشونتون میدن و در اخر به شما فنجانی چای، از محبوب‌ترین و پرفروش‌ترین محصول کارخونه تعارف میکنن.

مجسمه بودای بزرگ

مجسمه بودای بزرگ رو از همه جای شهر کندی می‌تونید ببینید، چه در روز و حتی در شب. این مجسمه که بالای تپه شهر قرار داره، یکی از زیباترین منظره‌های پانورامای شهره. حواستون باشه قبل از رسیدن به مجسمه، کلاه و کفشتونو در بیارید.

پارک ملی یالا

پارک ملی یالا، پربیننده‌ترین و دومین پارک بزرگ ملی در سریلانکاست. این پارک، یکی از بهترین مکان‌ها برای تماشای حیوانات وحشی مثل بوفالوها، پلنگ‌ها، میمون‌ها، کروکدیل‌ها، خرس‌ها و گرازهای وحشیه. این پارک به ۵ قسمت تقسیم شده که در حال حاضر دو قسمتش برای بازدید عموم بازه که شامل : بخش اول پارک ملی روهونا (Ruhuna) و بخش دوم پارک ملی کومانا (Kumana) یا یالای شرقی.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Call Now Button