یادگارهای جنگ جهانی دوم در اروپا

0

وقتی حرف سفر کردن به کشورهای اروپایی می‌شه، اغلب به یاد خیابان‌ها و کوچه‌پس‌کوچه‌های سنگ‌فرش و ساختمانهای تاریخی باشکوه می‌افتیم. کمتر پیش میاد که به حوادث تاریخی تراژیک و جنگ‌هایی که این قاره به خودش دیده فکر کنیم.

اما برای درس گرفتن از تاریخ، باید اون رو مطالعه کرد و به یاد آورد و یک راه خوب برای این به یاد آوری، بازدید از مکان‌های واقعییه که حوادث تاریخی در آنجا اتفاق افتادند.

در این مقاله چند مکان مهم مربوط به تاریخ جنگ جهانی دوم در اروپا رو معرفی می‌کنیم که برای ادای احترام به قربانیان حوادث تاریخی و آگاه‌سازی نسبت به تاریخ جنگ، حفظ و یا ساخته شده‌اند. شاید بخواهید در سفر به اروپا به یک تور مخصوص جنگ جهانی دوم بپیوندید و یا شخصاً از این مکان‌ها بازدید کنید.

 

مهم‌ترین یادبودهای جنگ جهانی دوم در اروپا کجا هستند؟

 

The Imperial War Museum, London

لندن، انگلیس

لندن در طول جنگ جهانی دوم هدف حمله‌های هوایی متعددی قرار گرفت؛ که با توجه به نقش کلیدی دولت انگلیس در جنبش متفقین چندان هم غیر‌منتظره نبود. در حال حاضر دو موزه مختص به جنگ جهانی دوم در لندن وجود داره:

موزه جنگ امپریالیستی دارای یک نمایشگاه دائمی مربوط به هولاکاسته که آزار و اذیت‌های نازی‌ها در سرتاسر اروپا در دهه ۱۹۴۰ رو به تصویر می‌کشه.

اتاق‌های جنگ چرچیل، پایگاه مخفی و پناهگاه چرچیل در وست مینستر که چرچیل از اونجا بریتانیا رو به سمت پیروزی هدایت کرد، داستان زندگی و میراث وینستون چرچیل رو روایت می‌کنه. اتاق‌های جنگ کابینه در روز ۲۷ آگوست ۱۹۳۹، فقط یک هفته قبل از اعلام جنگ انگلیس به آلمان، آماده به کار شدند و بعدها محل برگذاری ۱۱۵ جلسه مخفیانه کابینه جنگ بودند.

Kaiser-Wilhelm Church, Berlin

برلین، آلمان

آلمان جاییه که همه چیز از اون‌جا شروع شد. درسته که مونیخ مقر اصلی تصمیم‌گیری‌های رایش سوم آدولف هیتلر محسوب می‌شد، اما بخش عمده راه‌پیمایی‌ها و سخنرانی‌های هیتلر در طرفداری از نازی‌ها در برلین، بالاخص در ساختمان رایشس تاگ (Reichstag)، صورت گرفت. برلین یکی از شهرهای اروپائییه که بیشترین آسیب رو در طول جنگ دید و بارها توسط نیروهای متفقین مورد حمله قرار گرفت. وقتی جنگ بالاخره در سال ۱۹۴۵ تموم شد، چیز زیادی از برلین باقی نمونده بود.

توپوگرافی ترورها (The Topography of Terrors) موزه‌ائیه که ارزش بازدید رو داره. عکس‌های منحصر‌بفرد از جنگ جهانی دوم و اطلاعات محرمانه درباره توطئه‌های خسمانه نازی‌ها موضوع محوری این موزه هستند؛ ولی چیزی که این موزه رو خاص می‌کنه اینه که درست در مکانی واقع شده که زمانی پایگاه اس اس بود.

کلیسای کایزر ویلهلم (Kaiser-Wilhelm Church) یکی دیگه از ساختمان‌های معروف مربوط به جنگ جهانی دوم در برلین محسوب می‌شه که گنبد مخروطی آسیب‌دیده‌اش هر روز ترس و وحشت دوران جنگ رو به بازدیدکننده‌ها یادآور می‌شه.

علاوه بر این، امروزه در برلین بناهای یادبود متعددی دیده می‌شه؛ از جمله بنای یادبود قتل عام یهودیان اروپا در نزدیکی دروازه براندنبورگ و بنای یادبود کتاب‌سوزی نازی‌ها در میدان ببل‌پلاتز (Bebelplatz)، که هر دو بسیار تاثیرگذار هستند.

Auschwitz-Birkenau concentration camp in Oświęcim

ورشو، کراکو و اشویمچین، لهستان

لهستان، برای به یادآوردن جنگ جهانی دوم، هم پرجاذبه و هم وحشتناکه. بازدید از مکان‌های مربوط به جنگ جهانی دوم در لهستان رو باید از محله‌های یهودیان در ورشو شروع کنید، سپس به کارخانه شیندلر در کراکو (Krakow) سری بزنید و سرانجام در اردوگاه معروف و بدنام آشویتس-برکناو (Auschwitz-Birkenau) در اشویمچین (OŚWIĘCIM) به پایان برسونید. تا وقتی به لهستان سفر نکنید و این مکان‌ها رو از نزدیک نبینید، درک درست و کاملی از نسل‌کشی یهودیان نخواهید داشت.

American cemetery-museum in Colleville-sur-Mer

نورماندی، فرانسه

هرچند که پاریس در همان اوائل جنگ به اشغال نازی‌ها درآمد و دولت “آزاد” فرانسه به شهر ویشی در ناحیه اوورنی نقل مکان کرد، منطقه نورماندی فرانسه در طول جنگ صحنه تراژدی‌های زیادی بود. علی‌الخصوص، حمله گسترده نیروهای محور در روز ۶ ژوئن ۱۹۴۴ ، که به روز دی (D-Day) معروف شد، سواحل نورماندی رو غرق خون کرد.

نورماندی به اندازه‌ای یادبود جنگی داره که تو یک هفته هم نمی‌شه همشون رو دید. ولی مهم‌ترین اونها در سواحل اوماها و یوتا (سربازان آمریکایی) و سواحل جونو و ویمی (سربازان کانادایی) قرار دارند. بازدید از قبرستان انگلیسی Bayeux و موزه-قبرستان آمریکایی Colleville-sur-Mer بسیار تکان‌دهنده است.

Anne Frank Huis in Amsterdam

آمستردام، هلند

هرچند که آمستردام به اندازه دیگر شهرهای اروپایی در بمباران‌های دوران جنگ آسیب ندید، ولی فهرست مکان‌های مهم تاریخ جنگ جهانی دوم در اروپا بدون نام بردن از موزه آن فرانک (Anne Frank Huis) در آمستردام کامل نخواهد بود.

این موزه به آن فرانک اختصاص داره؛ دختر جوانی که دفتر خاطراتش جزو مهم‌ترین یادبودهای دوران جنگ جهانی دوم به شمار میاد. در واقع این موزه در همون خونه‌ای قرار داره که آن فرانک و خانواده‌اش برای فرار از نازی‌ها در یکی از اتاق‌های مخفی اون پنهان شده بودند. بازدیدکننده‌ها حتی می‌تونن از پلکان باریک منتهی به اتاقک زیر شیروانی، که آن فرانک به تفصیل در کتابش شرح داده، بالا برن و از اتاقی که زمانی این خانواده یهودی تحت تعقیب رو پناه می‌داده بازدید کنند.

 

دیگر یادبودهای جنگ جهانی دوم در اروپا

اردوگاه‌های کار اجباری در آلمان: اردوگاه داخاو (Dachau)، اردوگاه میتلباو-دورا (Mittelbau-Dora) و اردوگاه کار اجباری زاخسنهاوزن (Sachsenhausen).

آشیانه گرگ در لهستان: جائی‌که “کلاوس ون استافونبرگ” نقشه نافرجام ترور هیتلر رو به اجرا درآورد.

روستای Oradour-Sur-Glane در فرانسه: روستایی که در ۱۰ ژوئن ۱۹۴۴ بطور کامل به دست نازی‌ها نابود شد. تمام ۶۴۲ سکنه روستا، از مرد و زن و بچه، به قتل رسیدند. بعد از پایان جنگ، ژنرال شارل دوگل تصمیم گرفت که این روستا هرگز نباید بازسازی بشه تا یادآور بی‌رحمی‌های صورت گرفته در دوران اشغال نازی‌ها باشه.

مرکز Bletchley Park در انگلیس: همون‌طور که در فیلم The Imitation Game نشون داده شد، اینجا جائیه که کدهای مخفی آلمان‌ها رمزشکنی شد.

موزه تسلیم (Musee de la Reddition) در فرانسه: اینجا دقیقاً جائیه که جنگ جهانی دوم پس از تسلیم بدون قید و شرط “ژنرال آلفرد یودل” به پایان رسید.

شهر نورمبرگ (Nuremberg) در آلمان: در این شهر دو مکان مهم مربوط به جنگ جهانی دوم وجود داره؛ یکی محل برگزاری رالی‌های سیاسی اعضای حزب نازی و دیگری دادگاهی که بعدها محاکمه نازی‌ها در اون صورت گرفت.

 

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Call Now Button