۱۰ جای هند که باید یک‌بار در زندگی دید

0

هند، جایی که مثل هیچ‌جا نیست

هند مثل هیچ‌جای دیگه تو دنیا نیست، چون هیچ‌جایی مثل هند نمی‌تونه انقدر تو رو پس بزنه و در عین حال اونقدر به سمت خودش جذبت کنه. همین اول بگیم که سفر هند واسه همه مناسب نیست و اگه آمادگی چیزی که در انتظارتونه رو نداشته باشین، می‌تونه شما رو شوکه‌ کنه. سبک و سیاق سنتی زندگی و هم‌زیستی این سنت‌ها با زندگی مدرن در هند حیرت آوره!

اما چطور می‌تونین خودتون رو برای این سفر آماده کنین که شوک کمتری بهتون وارد بشه؟ اول اینکه از لحظه‌ای که به هند پا می‌ذارین، هیچ‌ چیز رو قضاوت و به‌خصوص مقایسه نکنین، گفتیم که هند قابل مقایسه با جاهای دیگه نیست. پس هر‌چیزی که می‌بینین رو با ذهن و دل باز بپذیرین و مطمئن باشین که این کشور بالاخره دلتون رو به‌دست می‌آره و می‌تونه درس‌های ارزشمندی براتون داشته باشه.

حالا که برای سفر ماجراجویانه‌ به قلب هندوستان آماده شدین، بیاید با هم چند تا از بهترین جاهایی که در هند می‌تونین سفر کنید رو بیشتر بشناسیم.

۱- آگرا (Agra)

آگرا یکی از پر‌بازدید‌ترین شهرهای هنده که تاج محل باشکوه در اون قرار گرفته. ساختمان تاج محل همون‌قدر که در عکس‌ها می‌بینید زیبا و جادوئیه. این شاهکار معماری، با گنبد مرمریش، در لیست عجایب هفتگانه دنیا هم حضور داره.

علاوه بر تاج محل، آگرا جاهای دیدنی زیاد دیگه‌ای هم داره، از جمله قلعه آگرا (Agra Fort)، فاتحپور سیکری (Fatehpur Sikri)، مقبره اکبرشاه مغول (Akbar’s Tomb) و رام باغ (Ram Bagh).

۲- کشمیر (Kashmir)

کشمیر با همه‌جای هند متفاوته. این شهر، با هوای خنک و مناظر کوهستانی‌اش، می‌تونه سوئیس هندوستان نامیده بشه. قله‌های برف‌پوش هیمالیا در زمستان، دره‌های سرسبز در تابستان، صومعه‌های آرام، آبشارها، دریاچه‌ها و باغهای بی‌شمار، بعضی از جاذبه‌های کشمیر هستن.

اگه به کشمیر می‌رین، حتما قایق‌سواری در دریاچه Dai Lake در سرینگر (Srinagar) رو امتحان کنین. این دریاچه، با بازارهای شناور، تاکسی‌های قایقی، خانه‌های قایقی چوبی و پس‌زمینه کوه‌های مه گرفته‌اش، جای فوق‌العاده‌ای‌ست.

۳- امریتسر (Amritsar)

امریتسر بیشتر به معبد طلایی (Golden Temple) معروفه که یک مکان مذهبی و تاریخی برای پیروان آئین سیک به‌شمار می‌ره.  این معبد، که اسم دیگرش شری هرمندیر صاحب (Sri Harmandir Sahib) یا شری دربار صاحب (Sri Darbar Sahib) هم هست، برای سیک‌ها نماد برادری و برابریه. اگه صبح زود به این معبد برین، طلوع آفتاب بر بالای معبد طلایی، منظره جادویی‌ای به‌وجود می‌آره.

۴- جیپور (Jaipur)

جیپور شهری رنگارنگه که جاهای دیدنی زیادی داره. یکی از جاهایی که می‌تونین بهش سر بزنین قلعه آمبر (Amber Fort) در Amber هست. کاخ هوامحل یا ” قصر بادها” در جیپور هم بسیار دیدنیه. هر دو این قلعه‌ها مکان‌های توریستی هستن؛ بنابراین بهتره صبح زود به اونجا برین که کمتر به شلوغی بربخورین.

یکی از جذابیت‌های دیگه جیپور، چاه‌پله‌های باستانی‌ هستن. این سازه‌های قنات مانند، که تعدادشون در هند به هزاران عدد می‌رسه، برای دسترسی ساکنین مناطق خشک و کویری به آب ساخته شده بودن. یکی از این چاه‌پله‌های باستانی رو می‌تونین در چاند بائوری (Chand Baori) در روستایی نزدیکی جیپور ببینید. دیوارهای پلکانی در چهار طرف چاه، منظره سوررئالی به‌وجود می‌آره که برای عکاسی خیلی خوبه.

۵- جودپور (Jodhpur)

جودپور در ایالت راجستان، به “شهر آبی” هم معروفه. اگه به جودپور سفر می‌کنین، می‌تونین از قلعه مهرانگر (Mehrangarh Fort) بازدید کنین که بر فراز تپه‌ای به ارتفاع ۱۲۰ متر ساخته شده و معماری مغولی زیبایی داره. قلعه مهرانگر یکی از بزرگ‌ترین قلعه‌های هندوستانه که پیشینه تاریخی مهمی داره.

همچنین می‌تونین سری هم به محله‌های قدیمی شهر جودپور بزنین و در مارپیچ خیابون‌های تاریخی‌اش گشتی بزنین. این محله‌ها پر از بازارهای رنگارنگ و مغازه‌های کوچیک که همه‌چیز، از ساری گرفته تا وسایل تزیینی و انواع سوغاتی‌های هند رو می‌فروشن.

۶- گوا (Goa)

اگه به‌دنبال سواحل زیبا و آرامش‌بخش می‌گردین، به گوا سفر کنین. استراحت در ساحل، انواع Spa، موج‌سواری، اسکی روی آب و بازدید از قلعه‌های سنگی قدیمی (مثل قلعه Alorna و قلعه Chapora)، از جمله تفریحاتی هستن که می‌تونین در گوا تجربه کنین.

اگه می‌خواین در سفر به هند کمتر دچار شوک فرهنگی بشین، توصیه می‌کنیم سفرتون رو از گوا شروع کنین که فرهنگش کمی به فرهنگ غربی متمایل‌تر هست. می‌تونین تورهای خارجی رو انتخاب کنین که بهتون اجازه می‌ده بخشی از سفرتون رو در گوا باشید و بعد به شهر دیگه‌ای مثل دهلی‌نو یا مومبای سفر کنین.

۷- دهلی نو (New Delhi)

سفر به پایتخت هند واسه همه مسافرا کار آسونی نیست. شلوغی و بی‌نظمی دیوانه‌وار و فقر مشهود در این شهر برای خیلی‌ها قابل تحمل نیست. ولی دهلی پر از مکان‌های تاریخی و دیدنی و بازارهای پر جنب و جوشه که می‌شه ازشون بازدید کرد.

از جمله دیدنی‌های دهلی، قطب منار (Qutub Minar) هست که بلندترین منار آجری دنیاست. قلعه سرخ (Red Fort)  و آرامگاه همایون (Humayun’s Tomb) از نمونه‌های معماری مغولی هستند که جزو جاهای دیدنی شهر به شمار می‌رن.

۸- هامپی (Hampi)

اگه به‌دنبال یک‌جای آرامش‌بخش برای فرار از شلوغی‌ها می‌گردین، اینجا رو بهتون پیشنهاد می‌کنیم. این روستای آرام در ایالت جنوبی کارناتاکا (Karnataka)، با خرابه‌های تاریخی، دریاچه‌ها، صخره‌ها و شالیزارهای برنجش، می‌تونه قلب شما رو تسخیر کنه.

در اینجا می‌تونین از خرابه‌های باستانی و معابد اطراف هامپی بازدید کنین یا برای دیدن یک چشم‌انداز پانوراما از منطقه اطراف، از پله‌های معبد میمون (Monkey Temple) بالا برید.

۹- دارجیلینگ (Darjeeling)

اگه عاشق چای هستین، از شهر دارجیلینگ، در دامنه رشته‌کوه هیمالیا، دیدن کنین. یکی از محبوب‌ترین انواع چای در دنیا در این تپه‌ها به عمل می‌آد.

اما اگه چای دوست ندارین، باز هم به دیدن دارجیلینگ برین، چون اینجا دیدنی‌های زیادی داره. می‌تونین از صومعه‌های بودایی دیدن کنین یا معماری این شهر رو، که به دوران استعمار انگلیسی‌ها باز می‌گرده، تماشا کنید. سفر به دارجیلینگ شامل مناظر باشکوهی از کوه کانگچنجونگا (Kangchenjunga) هم می‌شه که یکی از بلندترین قله‌های جهانه.

۱۰- مومبای (Mumbai)

مومبای، که اسم قبلیش بمبئی بود، وجوه مختلف و متضاد زیادی داره. از بالیوود پر زرق و برق تا بزرگ‌ترین حلبی‌آباد آسیا، همه توی این شهر جمع شدن. سفر به مومبای به دلیل خیابون‌های شلوغ و پر سر و صدا، آلودگی نسبتاً بالا و هوای گرم و شرجیش می‌تونه برای تازه‌واردها طاقت‌فرسا باشه. ولی این شهر پر انرژی، طرفدارای زیادی هم داره که عاشقش هستن. اگه اولین‌باره که به مومبای سفر می‌کنین، یا عاشقش می‌شین یا ازش متنفر می‌شین (که البته این قاعده در مورد کل هند صدق می‌کنه).

یکی از معروف‌ترین جاهای دیدنی مومبای، دروازه هنده (the Gateway of India)  که در جنوب مومبای و در مجاورت دریای عرب واقع شده. مومبای همچنین به غذاهای خیابونی متنوعش معروفه. یادتون نره حتماً پاو باجی (Pav Bhaji) رو امتحان کنین. اگه به غار علاقه دارید، می‌تونین از غارهای الفنتا (Elephanta Caves) یا غارهای کانهری (Kanheri Caves) در نزدیکی مومبای بازدید کنین.

برای آشنایی بیشتر با هند، «راهنمای سفر به هند» و مطلب «جشن‌های موردعلاقه توریست‌ها برای سفر به هند» رو بخونین.

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Call Now Button