۳۰ چشم انداز تصادفی در بالی – قسمت اول

0

در این مطلب بیش‌تر از اونکه به معرفی مکان‌های دیدنی در بالی اشاره‌کنیم، به آداب و رسوم ، فرهنگ و سنت‌های مردم محلی بالی با ذکر جزئیات اون می‌پردازیم.
ما هیچ‌وقت انتظار نداریم که نزدیک پنج ماه در بالی وقت بگذرونیم. جزیره بالی در نگاه اول کاملا توریستی و بیش‌ازاندازه توسعه‌یافته بوده؛ اما ارزش اقامتی طولانی‌تر رو داره.
با اقامت در یک روستای خارج از یوباد (Ubad)، باید چیزی فراتر از فروشگاه‌های سوغاتی و خیابون‌های پرازدحام ببینیم و بیشتر درباره‌ی فرهنگی جذاب و متفاوت از هرجایی که تابه‌حال دیدیم، یاد بگیریم.
۱- بالی بیش‌ازحد توسعه‌یافته‌ست و  ترافیک سنگینی داره.
۲- بالی بهشتی از انبوه شالیزارهای سبز برنج، سواحل، آتش‌فشان‌ها، معابد و دارای مردمانی دوست‌داشتنی‌ست.

 ۳- بالی با هندوهای اندونزیایی احاطه‌شده که مشهورترین قوم مسلمون جهان هستن.
۴- هنر در بالی بعد از خروج نخبگان هندو از قلمرو پادشاهی جاوه در قرن شانزدهم، وقتی‌که اسلام در مجمع‌الجزایر اندونزی گسترش پیدا کرد، نیز شکوفا شد. هنوز هم رقص، نقاشی، حکاکی روی سنگ و چوب در اونجا رایجه.
۵- هندوهای بالی از هندوهای هندوستان متفاوت هستن. هندوهای بالی بیشتر روح گرا هستن؛ اگرچه خدایانی مانند زمین، کوه و دریا هم دارن.
۶- معابد همه‌جا هستن؛ در خونه‌ها، ادارها، زمین‌های برنج، سواحل و حتی کنار دریاچه‌ها هم تعدادی زیارتگاه کوچیک وجود داره.

۷- صدقه‌های روزانه با نام Canang Sari برای خدایان ساخته می‌شه. این بسته‌های کوچیک با برگ‌های نارگیل بافته‌شده ساخته می‌شن و با گل‌های رنگی و گاهی با مقداری غذا پُر می‌شن.
این غذا اغلب شامل برنج بوده؛ اما مواردی مثل نان، کراکر (بیسکوئیت بی شکر) و حتی سیگار هم در اون دیده شده .

۸- مراسم مربوط به معابد فراوونن. مردم بالی دوازده بار در سال در این مراسم‌ها در موقعیت‌های مختلفی اعم از مراسم خونواده خود، مراسم محدوده معابد و مراسم روستا شرکت می‌کنن.
اغلب صفی از افراد محلی با لباس‌های سنتی رو می‌بینید که خانم ها با سبد‌هایی هرم مانند بر سر خود، میوه‌هایی را ب‌عنوان صدقه با خود حمل می‌کنن.

۹- برای ورود به معابد، همه چه خانم و چه آقا باید پارچه ای رنگارنگ به نام سارونگ (Sarong) بر تن داشته باشن. (معمولا این پارچه رو مانند لُنگ به دور کمر می بندن)
خانم‌ها؛ سارونگ رنگ آمیزی شده با پیراهن توردار همراه با شال رنگی به دور کمر پیچیده شده و آقایان؛ سارونگ، پیراهن همراه با پارچه ای سفید، دور سر خود را می‌پوشن.

۱۰- مراسم‌های مربوط به سوزوندن مردگان مفصل بوده و تموم جامعه بالی در چنین مراسمی هستن. به علت بالا بودن قیمت برگزاری مراسم سوزاندن مردگان، مردم معمولا از روش دفن کردن بهره می‌برن تا زمانی که اونها بتونن بخشی از یک مراسم بزرگ سوزوندن باشن.
۱۱- گاملن (Gamelan) اسم ترانه‌ای‌ست برای بالی که این ارکستر کوبه‌ای (شامل سازهای ضربی) بخش مهمی از این مراسمه.
۱۲- بالی دارای یک سنت رقص باستانی‌ست که اغلب رقص‌ها با آیین مذهبی هندو مرتبط هستن.

۱۳- تعجب نکنین اگه جایی نماد صلیب شکسته (swastika) یا همون نماد حزب نازی رو دیدین. این نماد باستانی هندوست که به معنی «هارمونی با جهان هستی» است.
۱۴- در بالی فقط چهار اسم وجود داره که برای مردان و زنان استفاده می‌شه. فرزند اول وایان (Wayan) نامگذاری می‌شه و فرزندان بعدی به ترتیب مید (Made)، نیومان (Nyoman) و کتیوت (Ketut) نامگذاری می‌شه.
۱۵- چندیدن نسل از مردم بالی با هم در یک محوطه خانوادگی زندگی می‌کنن. یک آلاچیق مرکزی برای مراسم و به‌عنوان محل زندگی بناهای کوچکی بنام بونگالو (Bungalow) برای هر خانواده مورد استفاده قرار می‌گیره.
جَوون‌ترین نسل، خونه‌های جلویی آلاچیق و پیرترین نسل بلند‌ترین خونه‌ها رو به همراه یک معبد خونوادگی در اختیار دارن.

ادامه دارد…

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Call Now Button