۷ راه برای مریض نشدن موقع پرواز

0

 

یکی از مشکلات سفر با هواپیما مریض شدن مسافرهاست. نه تنها موقع پرواز بعضی از افراد حالت تهوع دارن، بلکه سرماخوردگی و آنفلوآنزا هم یکی دیگه از مشکلاتیه که معمولا بعد از سفر با هواپیما پیش می‌آد.
از اونجا که آزانس هواپیمایی عالی گشت همیشه آرزو داره که سفرهای راحت و بی‌دردسری داشته باشین، اینجا چند نکته کوچک را فهرست کردیم که می‌تونه کمک کنه موقع سفر گرفتار سرماخوردگی و آنفلوآنزا نشین و از تعطیلاتتون بهتر لذت ببرین.

 

۱-  نذارین آب بدنتون کم بشه

بیشتر هواپیماهای مسافربری در ارتفاع ۳۰۰۰۰ تا ۳۵۰۰۰ پایی پرواز می‌کنن که در این ارتفاع معمولا رطوبت هوا از اون میزانی که برای مجراهای تنفسی شما مناسبه ۱۵ درصد کمتره. خشک بودن بینی و مجرای تنفسی باعث می‌شه ویروس‌ها راحت‌تر وارد بدنتون بشن و سخت تر هم بیرون برن. بهتره که قبل از پرواز یک بطری کوچک آب بنوشین و حتما کمی آب هم داخل هواپیما همراهتون باشه.

 

 

۲-  از بینی‌تون محافظت کنین

ویروس سرماخوردگی معمولا از طریق هوا منتشر می‌شه و از اونجا که هوای داخل هواپیما بسته است، باید کاری کنیم که این ویروس‌ها از ما دور بمونن. از اسپری‌های مرطوب کننده بینی و مجاری تنفسی استفاده کنین. بخار نوشیدنی‌های گرم مثل چای، قهوه و هات چاکلت هم به مرطوب نگه‌داشتن مجاری تنفسی خیلی کمک می‌کنن. اگه دوست ندارین کافئین قهوه باعث بی‌خوابی‌تون بشه، دمنوش‌های گیاهی یا کمی آب گرم هم انتخاب‌های خوبی هستن.

۳-  حواستون به باکتری‌های داخل غذا باشه

طبق مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۰ توسط انجمن غذا و داروی امریکا انجام گرفته‎‌، معلوم شده که باکتری‌ها در غذاهای داخل هواپیما بیشتر پیدا می‌شن. از اونجا که باکتری‌ها در محیط خیلی داغ زنده نمی‌مونن، بهترین کاری که می‌شه انجام داد اینه که سعی کنیم غذای گرم بخوریم و از خوردن سالادها یا غذاهای یخ زده پرهیز کنیم و اگه غذای داخل هواپیما به اندازه کافی گرم نبود، از مهماندار بخوایم که دوباره برامون گرمش کنه. حتی بهتره که خودتون قبل از پرواز تو خونه یک ساندویچ کوچک درست کنین و همراهتون ببرین.

۴-  حواستون به مسافرهای دیگه هم باشه

همه می‌دونیم که سرماخوردگی از طریق عطسه و سرفه منتقل می‌شه و توی یک فضای بسته مثل داخل هواپیما، اوضاع می‌تونه بدتر هم باشه؛ طبق مطالعات، احتمال گرفتن بیماری از مسافرهای داخل هواپیما حدود ۸ درصد بیشتر از فضاهای بیرون از هواپیماست. اگه به نظرتون اومد که کسی داخل هواپیما هست که سرماخوردگی داره، از مهماندار بخواین که صندلی شما رو عوض کنه. اگه امکان این کار نبود، از اون شخص فاصله بگیرین، حتی چند سانتی‌متر. بد نیست که یک ماسک هم همراهتون باشه که خیالتون رو راحت‌تر کنه.

 

 

۵-  ضد عفونی کنین!

تحقیقات نشون داده که محل‌هایی که استفاده مشترک دارن مثل صندلی، میز یا دستگیره در، می‌تونن تا ۳ ساعت باکتری‌ها رو روی خودشون نگه دارن. دستمال‌های مرطوب آنتی باکتریال داشته باشین. وسایلی مثل عینک یا هدفون رو داخل جیب جلوی صندلی نگذارین. اگه مجبور هستین به بعضی از وسایل عمومی مثل دستگیره در دست بزنین، با یک دستمال کاغذی این کار رو انجام بدین. قبل از دست زدن به چشم‌هاتون حتما دست‌هاتون رو بشورین.

۶-  باکتری‌ها همه جا هستن، شمایین که باید اونها رو از خودتون دور نگه دارین

واقعیت اینه که هر چقدر هم سعی کنیم از دست باکتری‌ها و ویروس‌ها فرار کنیم، اونها باز هم دور و بر ما هستن و در یک جای بسته مثل داخل هواپیما به ما نزدیک‌تر هم می‌شن. پس بهتره که به جای فرار، خودمون به جنگ اونها بریم! همونطور که گفته شد، شستن دست‌ها یکی از ضروری‌ترین کارهاست. شیر دستشویی رو با دستمال کاغذی ببندین. زیر ناخن‌هاتون رو تمیز نگه دارین که ۷۰ درصد جرم‌ها اونجا مخفی می‌شن. تا اونجا که جا داره به چشم‌هاتون یا بینی‌تون دست نزنین. یک ضد عفونی‌کننده بر پایه الکل همراه داشته باشین برای مواقعی که دسترسی به آب ندارین.

 

۷-  هوای تازه خیلی مهمه

 

همیشه وقتی داخل هتل یا خونه‌تون هستین، سعی کنین هر چند وقت یک‌بار پنجره‌ها رو باز کنین که هوای داخل اتاق عوض بشه. باکتری‌ها و ویروس‌ها خیلی خوب از عوض نشدن هوای محیط استفاده می‌کنن. داخل هواپیما نمی‌شه پنجره رو باز کرد، اما هواپیماهای مدرن همه سیستم تهویه مطبوع دارن و به همین خاطر در این هواپیماها احتمال سرماخوردن کمتره. طبق قوانین بین‌المللی پرواز، در صورت کار نکردن سیستم تهویه، هواپیما حداکثر تا ۳۰ دقیقه باید تخلیه بشه. اما این قانون همیشه و همه جا رعایت نمی‌شه. اما دست کم کاری که شما می‌تونین انجام بدین اینه که به مهماندارها یادآوری کنین که سیستم تهویه رو روشن کنن.

سفری خوب و بدون بیماری داشته باشین!

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Call Now Button