۹ واقعیت عجیب در مورد توکیو

0

اگر برای اولین‌بار به ژاپن سفر می‌کنین، ممکنه فکر کنین که وارد سیاره دیگه‌ای شدید. در این نوشته فقط به بعضی از چیزهای عجیبی که در ژاپن جلب‌توجه می‌کنن اشاره می‌کنیم. مابقی رو خودتون باید از نزدیک تجربه و کشف کنید!

چرا توکیو شهر عجیبی است؟

۱- جمعیت زیاد و فضای محدود

توکیو، با بیش از ۳۵ میلیون نفر جمعیت، بزرگ‌ترین کلان‌شهر دنیاست. فضا در اینجا محدوده. اندازه معمول یک آپارتمان یک‌خوابه در توکیو بیشتر از ۱۵ متر مربع نیست. هتل‌ها عموماً اتاق‌های کوچیک‌تری نسبت به بقیه جاهای دنیا دارند. چیزی به اسم “هتل کپسولی” مخصوص شهرهای ژاپنه. همون‌طور که از اسمش پیداست، این هتل‌ها فقط یک فضای کپسول‌مانند که بی‌شباهت به تابوت نیست، برای خوابیدن به مشتریان می‌دن.

همه‌چیز در ژاپن کوچیک‌تر از بقیه جاهای دنیا به‌نظر می‌آد، انگار که وارد شهر اسمارف‌ها شده‌ باشین. بعضی از خونه‌های توکیو فقط اندازه یک کمد دیواری هستن. تعجبی نداره که درهای کشویی اینجا طرفدارهای زیادی دارن؛ چون جای کمتری اشغال می‌کنن.

نزدیک ایستگاه Shimbashi در توکیو ساختمانی می‌بینین که مثل چند ماشین‌ لباسشویی روی هم چیده شده. اسم این ساختمون برج کپسولی ناگاکین (Nakagin Capsule Tower) هست که ترکیبی از واحدهای مسکونی و اداریه. هر کپسول حدوداً ۱۰ متر مربع مساحت داره که شامل یک دستشویی به‌اندازه دستشویی‌های هواپیما هم می‌شه.

Nakagin Capsule Tower در توکیو

به‌طور کلی توکیو خیلی شلوغه. متروی توکیو یکی از شلوغ‌ترین متروهای دنیاست. میلیون‌ها نفر روزانه از مترو و قطارهای توکیو استفاده می‌کنن. حتی در ایستگاه‌ها کارکنانی هستن که وظیفشون فشار دادن مسافرها به داخل قطاره.

۲- قوانین زیاد و تابلوهای خنده‌دار

وارد فرودگاه Narita توکیو که می‌شین، تابلویی می‌بینین که روش نوشته: “به ژاپن خوش آمدین. لطفاً به قوانین احترام بذارین.” حالا کدوم قوانین؟ کافیه دور و اطراف خودتون رو نگاه کنین تا ببینین که هر‌چیزی در ژاپن کلی قانون و دستورالعمل داره. ژاپنی‌ها مشخصاً عاشق قوانین هستن. اون‌ها نه‌تنها به قوانین احترام می‌ذارن، بلکه به‌نظر می‌رسه که از این‌کار لذت می‌برن. ژاپنی‌ها برای هر‌کاری و استفاده از هر‌چیزی قوانین مفصلی دارن که بیشتر مواقع این قوانین رو با تصاویر (گاها خنده‌دار) توضیح می‌دن. مثلاً کاریکاتورهای خنده‌داری در ایستگاه‌های مترو نصب شدن تا فرهنگ صحیح استفاده از مترو رو آموزش بدن.

۳- همه‌جا فوق‌العاده تمیزه

تقریباً اولین چیزی که در توکیو جلب‌توجه می‌کنه اینه‌که هیچ گوشه‌ای از شهر خرابگی به‌چشم نمی‌خوره. همه‌جا از تمیزی برق می‌زنه. آدم بی‌خانمان به‌زحمت به‌چشم می‌خوره. تک و توک بی‌خانمان‌هایی هم که هستن در اتاقک‌های تمیزی زیر پل‌ها زندگی می‌کنن و حتی بعضی‌شون باغچه گل و گیاه هم دارن.

جالبه که با وجود تمیزی بی‌اندازه، سطل آشغال‌های زیادی در سطح شهر وجود ندارن. ظاهراً ژاپنی‌ها زباله‌هایشان را با خود به منزل می‌برن یا تا حد امکان زباله تولید نمی‌کنن.

با اینکه بعضی بخش‌های شهر بسیار شلوغ و پر‌تردد هستن، بعضی جاها هم به‌طرز غریبی خلوتن؛ مثلاً عکس بالا در Odaiba گرفته شده، که یک جزیره مصنوعی بزرگ در توکیو هست. این جزیره تمیز، خلوت و آرامش‌بخش، جای خوبی برای فرار از شلوغی شهره.

۴- غذای سالم، خوشمزه و ارزون همه جا پیدا می‌شه

ژاپن شاید کشور گرونی باشه، ولی جاهای زیادی داره که می‌شه ازشون غذای ارزون و سالم تهیه کرد. نیازی نیست حتماً به رستوران‌های گرون‌قیمت برید. در رستوران‌های محلی می‌تونین با کمتر از ۵ دلار غذای لذیذ ژاپنی بخورین.

اگه این‌ باز‌هم به‌نظرتون گرون می‌آد، سری به فروشگاه‌های زنجیره‌ای بزنین. فروشگاه‌هایی مثل Lawson یا Family Mart شبانه‌روزی باز هستن و غذاهای متنوعی، از نودل گرفته تا سوشی، ساندویچ، کیک و دیگر غذاهای خوشمزه رو به مشتریان ارائه می‌کنن.‌یکی از اسنک‌های محبوب ژاپنی‌ها Onigiris هست که یک جور ساندویچه و به شکل مثلث، دایره یا رول تهیه می‌شه. ترکیب تشکیل دهنده Onigiris برنج، ماهی و مواد دیگر هست که در جلبک دریایی پیچیده می‌شه. این ساندویچ‌های جلبکی بین ۱ تا ۱/۵ دلار قیمت دارن.

۵- مردم همیشه سرشون تو موبایله

تو ژاپن کافیه دور و اطراف‌تون رو نگاه کنین و بشمرین چند نفر سرشون تو موبایله تا متوجه بشین منظورم چیه. البته شاید بهتر باشه تعداد افرادی که با موبایل مشغول نیستنن رو بشمرین تا زودتر تموم بشه. ضمناً ژاپنی‌ها عاشق اینن که گوشی‌های موبایل‌شون رو شخصی‌سازی کنن؛ مثلاً خیلی طبیعیه که یک تاجر با کت و شلوار رسمی گوشیش رو از جیبش در‌بیاره و ببینین که به گوشیش یک خرس عروسکی آویزون کرده.

۶- ژاپنی‌ها عاشق مدهای عجیب و غریب هستند

راه رفتن در خیابان‌های توکیو مثل دیدن یک شوی مد به‌صورت زنده‌ست؛ به‌خصوص منطقه Harajuku در توکیو که به عنوان مرکز مد خیابانی ژاپن شناخته می‌شه. این محله هر روز محل نمایش مدهای عجیب و رنگارنگه که مناظر جذابی برای عکاسی به‌وجود می‌آره.

هر دو ماه یک‌بار، فستیوالی به اسم Harajuku Fashion Walk در این منطقه برگزار می‌شه که طی اون صدها نفر (که تعدادشون روز‌به‌روز بیشتر هم می‌شه) برای نمایش سلیقه مدشون در خیابان رژه می‌رن.

۷- توکیو بی‌نظیره

در پایان باید بگم که توکیو یکی از هیجان‌انگیز‌ترین و جذاب‌ترین شهرهای دنیاست و با هیچ‌جای دیگه تو دنیا قابل مقایسه نیست. با وجود همه چیزهای فوق‌العاده و عجیب و غریبش، این شهر گوشه چشمی هم به ریشه‌های فرهنگیش داره.

امکان نداره در توکیو حوصله‌تون سر بره. توکیو مکان‌های دیدنی زیادی داره، ولی بهترین کار اینه که توی شهر قدم بزنید و خودتون اون رو کشف کنید. یک بلیط مترو بخرین، یا یک دوچرخه کرایه کنین و شهر رو بگردین. هر گوشه شهر با قسمت‌های دیگرش تفاوت داره. مردم به طرز حیرت‌انگیزی مهربان و صمیمی هستنن، هر‌چند که انگلیسی‌شون سلیس و رَوون نیست. از این سایت می‌تونید راهنمای رایگان توکیو پیدا کنین؛ ولی اگر این‌کار رو می‌کنین، بهتره راهنماتون رو حداقل به یک ناهار یا قهوه مهمون کنین.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Call Now Button