ماه عسل به کجا سفر کنیم؟

اولین و به یادماندنی ترین سفر دو نفره بعد از ازدواج، سفر ماه عسل است. ماه عسل از دوره قاجار وارد فرهنگ ایرانی ها شد. از  همان دوران بود که کم کم هانی مون میان درباری های قجر راه افتاد و بعد از ده بیست سال بین مردم طبقه بالا رایج شد. بعد هم میان مردم مرسوم شد و امروز هم به یکی از اصلی ترین جزییات مراسم ازدواج تبدیل شده است. خیلی از زوج های ایرانی یکی دو روز بعد از برگزاری مراسم عروسی برای ماه عسل آماده می شوند. بیشتر اوقات عروس و داماد خودشان برای ماه عسلشان نقشه می کشند. نزدیک ترین تعطیلی یا مناسبت بعد از عروسی می تواند برای زوج های جوان فرصت خوبی برای برنامه ریزی سفر ماه عسل باشد. انتخاب مقصد سفر، زمان سفر و محل اقامت به خاطره انگیز شدن آن کمک بیشتری می کند. ایران چهار فصل دارای مقاصد رویایی و گردشگری بسیار زیادی است. بیشتر شهرهای ایران با داشتن آثار تاریخی و فرهنگی، جاذبه های طبیعی می توانند مقصد مناسبی برای این سفر باشند. معرفی بعضی از این مناطق شاید به انتخاب بهتر شما کمک کند. همراه ما باشید.

 کرمانشاه، بهشت گردشگری ایران

شهر زیبای و خوش آب و هوای کرمانشاه در نیمه غربی کشور انتخاب مناسبی برای ماه عسل در تابستان است. کرمانشاه مردم با فرهنگ و خونگرمی داد و جاذبه هایی مثل سراب نیلوفر، معبد آناهیتا، طاق بستان، بیستون، تکیه معاون الملک، تکیه بیگلربیگی، قلعه یزدگرد، طاق گرا، مسجد شافعی ها و زندان دوناب و جاذبه های طبیعی بی شمار مانند دره سرخه لیزه، ریجاب، غار قوری قلعه و باغ گل ها این شهر را مقصد سفرهای ایران گردی کرده است.

حتماً به رستوران های سنتی کرمانشاه سر بزنید و طعم ونوشک پلو، والک پلو، کوکو پاغازه، شلمین، آش سورانه، آش عباسعلی، خورش خلال و دنده کباب را بچشید. سوغاتی های کرمانشاه نان برنجی، چپغ بافی، نان خرمایی، موج بافی، شیرینی کاک، قالی و جاجیم و روغن کرمانشاهی را هم فراموش نکنید.

یزد، شهر بادگیرها

یزد یکی از شهرهای تاریخی ایران است که قدمت جاذبه های آن سبب شده این شهر جزء اولین شهر تاریخی خشتی ایران و دومین شهر تاریخی جهان قرار بگیرد. شهر زیبا و سنتی یزد برای علاقه مندان به تاریخ و معماری سنتی ایران مقصد ماه عسل خوبی است؛ اما مطمئناً پاییز یزد برای سفر مناسب تر از تابستان است. شب های کویر و آسمان پر ستاره یزد، تورهای کویرگردی، سافاری، شترسواری جلوه ای خاص از یزد را به شما نشان می دهد.

برای بازدید از دیدنی های یزد مثل مسجد جامع یزد، میدان وقت الساعت، آتشکدۀ ورهرام، خانه ملک التجار، بازار و حمام خان، خانه تهرانی ها، مجموعۀ امیر چخماق، آب انبار شش بادگیری، موزۀ آینه و روشنایی، برج و باروی قدیم شهر، برج خاموشان، آسیاب آبی اشکذر، آب انبار رستم گیو، روستای خرانَق، خانه لاری ها، مدرسه ضیائیه (زندان اسکندر) و باغ دولت آباد، حتماً برنامه ریزی کنید.

گیلان، عروس طبیعت ایران

 طبیعت گردی، قدم زدن در ساحل، کوه پیمایی، خرید و طعم بی نظیر غذاهای سنتی شمال، همه و همه را در گیلان می توانید تجربه کنید. مناطق ییلاقی ماسال و شاندرمن، ماسوله و تالاب انزلی، تالش و قلعه رودخان طبیعتی است که آرامش را به شما هدیه می دهند. برای خرید به آستارا و منطقه آزاد انزلی و بازار سنتی رشت سر بزنید. با تله کابین لاهیجان منظره زیبای شهر را از بالای کوه ببینید. در سواحل انزلی و رودسر و چمخاله لنگرود قدم بزنید. در رستوران خاورخانم چابکسر و کته کبابی های رشت از خوردن باقالی قاتوق، ترشی تره، میرزاقاسمی، ترش شامی و واویشکا لذت ببرید. برای سوغات، زیتون رودبار، کلوچه جوادیان لنگرود، رشته خشکار رشت، ماهی دودی و شور و اشپل بخرید.

شیراز، شهر شعر، ادب و فرهنگ

شیراز با طبیعت زیبا، آثار تاریخی و فرهنگی که دارد، همیشه خاطره انگیز و دیدنی و برای اولین سفر زندگی متأهلی مقصد خوبی است. در سفر به شیراز به دیدن حافظیه، سعدیه، مزار کوروش کبیر، تخت جمشید، نارنجستان قوام، موزه تاریخ طبیعی، دروازه قرآن و نقش رستم، ارگ کریم خان، آرامگاه خواجوی کرمانی، باغ جهان نما، باغ دلگشا، باغ هفت خان، حمام باغ نشاط، عمارت باغ ایلخانی، عمارت باغ نشاط، عمارت کلاه فرنگی باغ نظر، مسجد نصیرالملک و قصر ابونصر بروید. در رستوران های شیراز طعم کلم پلو، آش سبزی، حلوای کاسه ای، مسقطی، کوفته سبزی، یوخه، فالوده، کوفته هلو، دمی گوجه و دو پیازه، از معروف ترین غذاها و شیرینی های شیرازی را تست کنید. در رستوران آفریقایی آکاسیا با فرهنگ و غذای ملل آشنا شوید.

 کردستان، استان غیرت و اصالت

کردستان یکی از همین مقاصد بسیار زیبا برای گذراندن دوره ماه عسل است بخصوص در تابستان است. کردستان با قدمت زیاد و جاذبه های دیدنی و مردمی مهمان نواز است. اگر از طبیعت لذت می برید به جاذبه های طبیعی کردستان مثل چشمه های آب گرم سرخ بابا گرگر، کوه آبیدر، دریاچه زریوار، دشت بیلو، منطقه تفریحی قمچیان، روستای پلکانی پالنگان، آبشار گویله، کوه آوالان، روستای هویه، اورامانات و بیجار سر بزنید. از موزه مردم شناسی عمارت تاریخی آصف (خانه کرد) و عمارت مشیر دیوان، غار تاریخی کرفتو، پل تاریخی گاران، مسجد جامع سنندج و حمام خان دیدن کنید.

غذاهای سنتی کردستان مثل خورشت گیلاخه، شیش کباب، آش دانه کولانه، آش عدس بلغور، خورشت تره کردی، خورشت ریواس، شلکینه و قایرمه طعم ماه عسل شما سنتی تر خواهند کرد. برساق، سقز، شیرینی کنجدی، گیوه، گلیم و قالی، مویز سیاه و کماج را به عنوان سوغاتی از کردستان برای خانواده هدیه ببرید.

قشم و کیش، جزایر رویایی ایران

 جزایر کیش و قشم برای ماه عسل پاییزی و زمستانی انتخاب مناسبی هستند. ساحل مرجانی کیش در بخش شرقی جزیره از زیباترین و پرطرفدارترین جاذبه های آن به شمار می رود. پارک های ساحلی سیمرغ، مرد ماهی گیر و مرجان، پارک های ساحلی محبوب کیش هستند که ماه عسل پاییزی را شیرین تر می کنند. کشتی یونانی، درخت انجیر معابد، شهر باستانی حریره و قنات کیش را از دست ندهید. سوغاتی ها و یادگاری های ماه عسلتان را می توانید از بازارچه شهر چین، بازار پانیذ، هایپر مارکت کیش، مرکز خرید دامون، بازار مروارید کیش، بازار زیتون، بازار زیتون، بازار مریم، کوروش برند سنتر، بازار مرجان، بازار ونوس و بازار صفین (بازار عرب ها) بخرید.

قشم، بزرگ ترین جزیره خلیج فارس، دارای جاذبه های طبیعی فراوانی است و از نظر اکوتوریسم و ژئوتوریسم بسیار غنی است. آثار تاریخی قشم مثل بندر تاریخی لافت، قلعۀ پرتغالی ها و دیدنی های طبیعی آن مثل جزیرۀ هنگام، جنگل حرا، جزایر ناز، غار خربس، غار نمکدان، درۀ ستارگان و غیره را در برنامه سفر خود بگنجانید. برای خرید هم حتماً سری به درگهان و بازارهای نگین، قدیم، نخل و مروارید بزنید.

شهر کرد، بلندترین شهر ایران

برای فرار از گرمای تابستان شهرکرد را برای ماه عسل خود انتخاب کنید. جاذبه های تاریخی مانند قلعه دزک، کتیبه های سنگی رخ، مسجد جامع هرچکان، قلعه سورک، خانه ستوده چالشتری و مسجد اتابکان شما را جذب خود می کند. زیبایی آبشارها، غارها، پارک های جنگلی و چشمه های این منطقه شما را جادو می کنند. پارک ملی تنگه صیاد، آبشار زردلیمه، تالاب چغاخور، آبشار آتشگاه، آبشار تونل کوهرنگ، آبشار دره عشق، غار سراب، پیر غار، غار منج و غار خراجی را در برنامه سفر خود قرار دهید. خرسک و جاجیم، نمد، کشک، گز بلداجی، گیاهان دارویی، عسل، بادام و گردو هم از سوغاتی های شهرکرد هستند.

روستای کندوان، اقامت در میان صخره ها

یکی از مناطق ویژه گردشگری و انتخابی مناسب گردشگری در تابستان و پاییز روستای صخره ای کندوان است. هتل صخره ای با اتاق های درون کوه، خانه های سنگی، بازارهای محلی و خوراکی ها و صنایع دست سازش ماه عسلی خاص و به یاد ماندنی برایتان به یادگار می گذارد.

مشهد مقدس

سفر به مشهد همیشه ویژگی های خاص خودش را دارد. اگر علاقه مند به مکان های زیارتی هستید و می خواهید در کنار آن تفریح هم داشته باشید، مشهد بهترین گزینه است. مقبره فردوسی، مجموعه کوهسنگی، آرامگاه نادر شاه افشار، رستوران معلق، پارک طبیعی هفت حوض، باغ وکیل آباد، غار مغان، سد کارده، باغ ملی، باغ خونی و شهر بازی با بزرگ ترین چرخ و فلک از جاذبه های گردشگری مشهد هستند.

 غرب مازندران

شمال در هر فصلی پر از مسافر است. همیشه مسیرهای منتهی به شمال ایران ترافیک سنگین دارد و این ناشی از طبیعت زیبا و دل چسب و آرام بخش شمال است که مسافران را با این ترافیک باز هم به سمت خود می کشاند. گرسماسر رامسر، پارک جنگلی فین چالوس، کلاردشت، پارک جنگلی سی سنگان، تله کابین نمک آبرود، جنگل های دو هزار و سه هزار، روستای جواهرده، جنگل دالخانی، متل قو، کلارآباد، قلعه ملک کیومرث، مرکز خرید لنگر نوشهر، دریاچه و سد خاکی آویدر، موزه حیات وحش خشکه داران نشتارود و پل رضا شاهی تنکابن از دیدنی های غرب مازندران هستند که می توانید در ماه عسل از آن ها لذت ببرید.

گذران ماه عسل در ایران علاوه بر صرفه جویی در هزینه ها سبب آشنایی شما با دیدنی های ایران است. اگر بدانید در هر شهر چه جاذبه های وجود دارد و قبل از این که رزرو هتل انجام دهید بررسی کامل انجام دهید می توانید یکی از خاطره انگیز ترین سفرها را برای خود بسازید. ماه عسل سفری است که بیشتر جنبه گذراندن اوقات در کنار یکدیگر و همراهی و هم صحبتی دارد و فضا و محل اقامت مناسب که امکانات اولیه و غذای و حمل و نقل می تواند سفری بسیار خاطره انگیز را برای شما به فراهم آورد.

نظرات (0)
نوشتن نظر