اخذ ویزای شینگن اروپا

0

حوزه شینگن یا منطقۀ شنگن به محدوده ۲۶ کشور اروپایی گفته می‌شود که قانون کنترل ویزا در مرزهای داخلی این کشورها حذف شده است. برای ورود به این منطقه اخذ ویزای شینگن از یکی از این ۲۶ کشور الزامی است.  در این مطلب در مورد نحوه اخذ ویزای شینگن و قوانین کاربردی مربوط به آن صحبت خواهیم کرد.

برای گرفتن ویزای شینگن عالی گشت از کشورهای مختلف می توانید با کارشناسان فلاوینگو مشورت کنید. ویزای توریستی فرانسه ، ویزای خود حمایتی پرتغال و کشورهای دیگر از بهترین گزینه های شما می‌باشد. 

ویزای شینگن چیست؟

ویزای شینگن، یک نوع ویزای کوتاه مدت است که به دارنده آن اجازه می‌دهد که در هر یک از ۲۶ عضو منطقه شینگن تا ۹۰ روز برای اهداف گردشگری و تفریح اقامت داشته باشند. این ویزا رایج‌ترین ویزای اروپائی است. به کمک این ویزا می‌توانید بین کشورهای منطقه شینگن بدون دریافت ویزای دیگری جابجا شوید. تنها چیزی که در مرز بین کشورهای شینگن از شما خواهند خواست، پاسپورت شما خواهد بود. درست مانند وقتی است که می‌خواهید در داخل ایران بین شهرهای مختلف جابجا شوید و تنها تفاوت آنها این است که باید پاسپورت خود را به همراه داشته باشید.

در حوزۀ شینگن، حرکت و مبادله هر نوع کالا، اطلاعات، پول و افراد، به‌شرط قانونی بودن، جایز و بدون هرگونه ملاحظات گمرکی خواهد بود. اولین بار در دهۀ ۶۰ میلادی، در سال ۱۹۵۷ مجموعۀ کشورهای اسکاندیناوی، شامل چهار کشور سوئد، دانمارک، فنلاند و نروژ با امضای پیمانی تصمیم به صدور مجوزی واحد برای رفت و آمدهای بین یکدیگر گرفتند.۲۷ سال بعد، در سال ۱۹۸۴، آلمان و فرانسه این ایده را برای کشورهای عضو اتحادیه اروپا مطرح کردند. سرانجام یک سال بعد، در ۱۴ ژوئن ۱۹۸۵، در منطقه‌ای به نام شینگن در کشور لوکزامبورگ، پنج کشور فرانسه، آلمان غربی، هلند، بلژیک و لوکزامبورگ «پیمان شینگن» را به امضا رساندند. بر اساس این پیمان، رفت‌و‌آمد بین مرزهای مشترک این کشورها آزاد شد. با گذشت سال‌های متمادی، کشورهای اروپایی دیگر نیز به این پیمان پیوستند. در حال حاضر ۲۶ کشور، اتریش، بلژیک، جمهوری چک، دانمارک، استونی، فنلاند، فرانسه، آلمان، یونان، مجارستان، ایسلند، ایتالیا، لتونی، لیختن اشتاین، لیتوانی، لوکزامبورگ، مالت، هلند، نروژ، لهستان، پرتغال، اسلواکی، اسلوونی، اسپانیا، سوئد و سوئیس، عضو شینگن هستند. جزایر قناری هم عضو ویژه‌ای از اتحادیه اروپا و بخشی از منطقه شینگن است، اما در خارج از اروپا قرار دارد. کشورهای کوچک موناکو، سن‌مارینو و واتیکان هم در اروپا هستند اما عضو شینگن نیستند. کشورهایی مانند رومانی، بلغارستان، کرواسی و قبرس هم در حال پیوستن به پیمان شینگن هستند.

ویزای شینگن

انواع ویزای شینگن

بسته به هدف شما از سفر به منطقۀ شینگن، ویزاهای متفاوتی ارائه می‌شود. پس ابتدا باید مشخص کنید به چه نوع ویزایی نیاز دارید. ویزای توریستی شینگن، ویزای تجاری یا ویزای کاری شینگن، ویزای فعالیت‌های ورزشی یا فرهنگی، ویزای رسمی، ویزای علمی، ویزای تحصیلی شینگن و ویزای ملاقات با خانواده یا دوستان از انواع مختلف ویزای شینگن هستند. به‌طورکلی از جهت محدوده تردد این ویزا به دو دسته اصلی تقسیم می‌شود:

  •  ویزای اتحادیه شینگن (USV)

دارندۀ ویزای اتحادیۀ شینگن مجوز ورود و سفر به کشورهای عضو این پیمان را برای حداکثر ۹۰ روز در بازه زمانی ۱۸۰ روزه در اختیار دارد. این ویزا در اصل همان ویزای توریستی برای گردشگران محسوب می‌شود. از طرفی ، این نوع از ویزا به دسته‌های A،B،C‌وDتقسیم می‌شود:

  • با داشتن ویزای نوع A شینگن که Airport Transit Visa نام دارد، مسافر حق خروج از فرودگاه را ندارد و فقط می‌تواند در فرودگاه یکی از کشورهای شینگن پرواز خود را به مقصد کشور بعدی که خارج از محدوده شینگن است، عوض کند.
  • ویزای نوع B درزمینهٔ حمل‌ونقل و ترانزیت کاربرد دارد و با داشتن آن مسافر اجازه دارد تا مدت پنج روز از خاک کشورهای شینگن عبور کند.
  • ویزای نوع C یک مجوز کوتاه‌مدت برای سفر به کشورهای شینگن است. این ویزا به صورت یک‌بار ورود، دوبار ورود و چند بار ورود صادر می‌شود. با ویزای نوع C شینگن، می‌توانید بدون محدودیت تا ۹۰ روز در هر شش ماه در حوزه شینگن اقامت داشته باشید.
  • ویزای نوع D یا ملی برای افرادی صادر می‌شود که برای زمان مشخص و با هدف معینی قصد سفر به محدوده شینگن را دارند. ویزای ملی معمولاً برای اهداف کاری یا تحصیلی صادر می‌شود. ویزای ملی بسته به نوع این هدف‌ها، به صورت یک‌بار ورود یا چند بار ورود است و طبیعتاً پس از پایان مدت اعتبار آن، مسافر باید به کشور خود برگردد. متقاضیان ویزای نوع D شامل موارد زیر است:

    • دانشجویان بین‌المللی که برای اهداف پژوهشی و پروژه‌های علمی یا گذراندن دوره‌های آموزشی و پژوهشی برای مدتی کمتر از یک سال به محدوده شینگن سفر می‌کنند.
    • افرادی که برای کار کردن یا پژوهش در مؤسسات معتبر به کشورهای شینگن سفر می‌کنند.
    • ورزشکاران، هنرمندان و متخصصانی که برای اشتراک‌گذاری مهارت خود به محدودۀ شینگن سفر می‌کنند.
    • افرادی که به دلیل ضرورت‌های پزشکی نمی‌توانند منطقه شینگن را ترک کنند.

 

ویزای شینگن

  • ویزای اعتباری منطقه محدوده (LTV)

این ویزا بیشتر در شرایط خاص، مثلاً در مورد پناهندگان، صادر می‌شود و به مسافر اجازه می‌دهد در محدوده‌های مشخصی از منطقه شینگن سفر کنند. این محدوده‌ها در زمان صدور ویزا مشخص می‌شوند و مسافر حق ندارد به مناطق دیگر سفر کند.

 از جهت تعداد دفعات ورود هم ویزای شینگن به سه دسته تقسیم می شود:

  • ویزای یک‌بار ورود تنها برای یک‌بار ورود به منطقه شینگن اعتبار دارد. به این معنی که اعتبار ویزای مسافر به محض ترک کردن کشوری که به آن وارد شده است، فارغ از این‌که مدت آن به پایان رسیده است یا خیر، منقضی خواهد شد.ویزای سینگل شینگن به متقاضی اجازه ورود به اتحادیه شینگن به مدت  8 تا 30 روز را می دهد که البته این زمان بسته به تصمیم سفارت متغیر است ولی استفاده از این ویزا برای فرد، فارغ از مدت آن، یک بار می باشد.
  • ویزای دوبار ورود شرایطی مشابه با ویزای یک‌بار ورود دارد، با این تفاوت که مسافر مجوز دو بار وارد شدن به کشورهای شینگن در محدوده زمانی مشخص را دارد.
  • ویزای چند بار ورود یا ویزای مولتی شینگن، مجوز هر چند بار ورود و سفر بین کشورهای عضو شینگن را صادر می‌کند. تنها محدودیت این ویزا محدودیت زمانی است که برای ۹۰ روز در هر ۶ ماه از سال، اعتبار دارد. همچنین، این ۹۰ روز به‌ محض ورود به هر یک از کشورهای ناحیه‌ شینگن محاسبه می‌شود. این ویزا معمولاً فقط برای متقاضیانی که قبلا ویزای شنگن داشته اند با توجه به تصمیم سفارت صادر می گردد. سفر با این ویزا، برای بار اول ورود باید از کشور محل صدور باشد ولی برای ورودهای بعدی، محدودیتی در ورود ندارد. بعد از این‌ که مقصد و هدف شما از سفر مشخص شد باید از طریق سفارت کشور مقصد یا یکی از کنسولگری‌های کشور مقصد، برای اخذ این ویزا اقدام کنید.
توجه داشته باشید ویزای شما باید از کشوری صادر گردد که می‌خواهید از آن کشور به منطقه شینگن وارد شوید.

ویزای شینگن

مدارک لازم برای ویزای شینگن

برای دریافت ویزای شینگن به مدارک نیاز دارید. ابتدا هماهنگی با سفارت کشور مقصد انجام دهید و سپس در زمان تعیین شده همراه با مدارک به آنجا مراجعه کنید. مدارک مورد نیاز برای اخذ ویزای شینگن در اکثر کشورهای عضو این پیمان شبیه به یکدیگر است و تنها در برخی از جزئیات و موارد، تفاوت کمی دارند مدارک اصلی که باید همراه داشته باشید، شامل موارد زیر است:

  •  فرم تکمیل شده درخواست ویزا در دو نسخه، تمام قسمت‌های فرم را به‌طور کامل و صادقانه پر کنید.
  •  اصل گذرنامه با حداقل ۶ ماه اعتبار و دو صفحه خالی و کپی گذرنامه‌های قبلی
  •  دو قطعه عکس پرسنلی جدید رنگی تمام‌رخ با زمینۀ سفید
  • مدارک شغلی رسمی مانند جواز کسب، فیش حقوقی و گواهی اشتغال به کار که لازم است این مدارک را همراه با ترجمۀ رسمی ارائه دهید.
  •  مدارک مربوط به تمکن مالی از قبیل گردش حساب و اسناد ملکی (گردش حساب باید برای ۴ ماهه اخیر باشد و تمکن مالی هم باید به یورو بیان شود)
  • بلیت پرواز رفت و برگشت به کشور مقصد یا رزرو بلیت
  • بیمه مسافرتی از شرکت بیمه‌گذاری که نماینده‌ معتبری در کشور مقصد دارد
  • برگه تأییدیۀ هتل یا اصل دعوت‌نامه
  • اصل و کپی شناسنامه و کارت ملی
  • در مورد کودکان و افراد زیر سن قانونی به گواهی تولد، فرم درخواست ویزا امضا شده توسط پدر و مادر لازم است. اگر حضانت کودک به عهده‌ی یکی از والدین است، حکم رسمی دادگاه باید به همراه فرم درخواست ارائه شود، اگر کودک به‌تنهایی مسافرت می‌کند، حکم محضری رضایت والدین امضاشده توسط پدر و مادر یا کفیل قانونی باید به فرم درخواست پیوست شود.
  • اگر قصد دریافت ویزای تحصیلی شنگن را دارید ابتدا جهت اخذ پذیرش تحصیلی اقدام کنید سپس همراه با مدارک دریافت ویزای شینگن و ترجمۀ مدارک دانشگاهی، مدرک آیلتس یا تافل و نامه پذیرش تحصیلی به سفارت مراجعه کنید.
برای گرفتن ویزای شینگن از کشورهای مختلف می توانید با کارشناسان عالی گشت مشورت کنید. کافیست در ساعات اداری با شماره تلفن 43635000-021 و در ساعات غیر اداری با شماره تلفن 09122046276 تماس بگیرید تا بتوانید فرآیند اخذ ویزای شینگن عالی گشت را شروع کنید.

ویزای شینگن

بهترین زمان برای دریافت ویزای شینگن

توجه داشته باشید فرآیند اخذ ویزا از سفارت یا کنسولگری‌های شینگن زمان‌بر است. بهترین زمان برای ارائه درخواست سه ماه قبل از شروع سفر است و دیرترین زمان ۱۵ روز قبل از شروع سفر است.

هزینه ویزای شینگن

هزینۀ درخواست ویزا، توسط کشورهای عضو شینگن تصویب شده و غیرقابل تغییر است. این هزینه با توجه به سن و وضعیت فرد متقاضی متفاوت است. هزینۀ اخذ ویزای شینگن ترانزیت و کوتاه مدت برای بزرگسالان و کودکان بین ۶ تا ۱۲ سال متفاوت است.

مطالب مرتبط
دانشمندان و محققان، دیپلمات‌های دارای پاسپورت رسمی و اعضای خانواده کسانی که ملیت کشورهای عضو اتحادیه اروپا را دارند باید مبلغ کمتری پرداخت کنند. هزینه‌‌ای که برای دریافت ویزا می‌پردازید غیر قابل استرداد است یعنی در صورت رد درخواست، سفارت مربوطه مبلغ پرداخت شده را عودت نمی‌دهد.

پس از درخواست و ارائه مدارک به سفارت، مدتی طول می‌کشد تا پرونده بررسی شود. در این مدت می‌توانید از طریق وب‌سایت سفارت با استفاده از کد ‌رهگیری و شماره‌گذرنامه وضعیت پرونده خود را پیگیری کنید. در صورت موافقت با درخواست شما، پاسپورت شما دارای برچسب ویزا و تاریخ اعتبار ویزا خواهد شد. همچنین یک کد برای مشخص کردن تعداد دفعات مجاز ورود به کشورهای عضو شینگن برای شما تعریف می‌شود.

توجه کنید که در صورت ریجکت شدن ویزا، مبلغی توسط سفارت به شما عودت نخواهد شد.

دلایل ریجکتی ویزای شینگن

در حال حاضر با توجه به سخت شدن شرایط اعطای ویزا  که به دلیل روابط تیره ایران و کشورهای دیگر ایجاد شده است، به کسانی که برای بار اول اقدام می‌کنند فقط از طریق حضور در یک تور گردشگری ویزا داده می‌شود و کسانی که به صورت انفرادی و برای بار اول اقدام می‌کنند، ریجکت می‌شوند. حتی اگر مدارک شما بسیار کامل باشد و شغل مناسبی مانند پزشک یا معمار داشته باشید و حساب بانکی شما هم پر باشد، در صورتی که برای بار اول است که اقدام می کنید، به شما ویزای انفرادی داده نخواهد شد و تنها راه این است که از طریق تور اقدام کنید. عبارت « خاک کشور ما را ترک نخواهید کرد » عبارت آشنایی است که روی برگه ریجکتی بسیاری از افرادی که به صورت انفرادی اقدام می‌کنند، درج می‌شود. در صورت حضور شما در تور، خیال کشور مقصد از اینکه سفر شما یک سفر تفریحی و گردشگری است و خیال ماندن را ندارید، تا حدود زیادی راحت خواهد شد.

حتی کسی هم که از قبل ویزای شینگن داشته باشد در صورتی که بیش از سه سال از تاریخ ویزای قبلی او گذشته باشد، باز هم شرایطش مانند کسی خواهد بود که می‌خواهد برای بار اول اقدام کند و باید از طریق تور، ویزای خود را بگیرد. این اتفاق به این دلیل است که سابقه سفر شما بیش از سه سال در دیتابیس کشورهای حوزه شینگن معتبر نیست و بعد از گذشت سه سال باید مجدداً اثبات شود که واقعاً توریست هستید و بعد از اتمام سفر، خاک منطقه شینگن را ترک خواهید کرد. غیر از موضوع  نگرانی کشور مقصد در مورد عدم ترک خاک منطقه شینگن، نقص در مدارک هم می‌تواند به راحتی باعث ریجکتی شما شود. در مجموع، دلایل زیر را می‌توان شایع‌ترین دلایل ریجکتی ویزای شینگن دانست :

  • عدم اقدام از طریق تور ( در مورد کسانی که برای بار اول است که اقدام می‌کنند یا کسانی که سه سال از آخرین ویزای آنها گذشته است )
  • ارائه مدارک جعلی
  • ناتوانی در ارائه اسناد و مدارک در مورد هدف از سفر و اقامت در منطقه شینگن
  • عدم انطباق اشتغال و صلاحیت حرفه‌ای با وضعیت مالی ارائه‌شده
  • عدم انطباق دوره درخواست ویزا با برنامه سفر ارائه‌شده
  • عدم ارائه بلیت پرواز رزرو
  • گذرنامه نامعتبر که کمتر از سه ماه از اعتبار آن‌ باقی مانده یا دو صفحه خالی ندارد
  • ارائه گذرنامه آسیب‌دیده
  • ارائه دعوت‌نامه رسمی که سربرگ اصلی با آدرس شرکت و یا نویسنده آن را ندارد ویا سه ماه از تاریخ صدور آن گذشته باشد یا مهر و امضای نویسندۀ نامه را نداشته باشد.
  • عدم ارائه گواهی ترجمه شده توسط مترجم مجاز
  • عدم توانایی در ارائه گواهی پدر و مادر کودک
  • بیمه نامه نامعتبر
  • مالکیت یک گذرنامه دیگر با ویزای شینگن فعال
  • داشتن سابقه فعالیت غیرقانونی مانند قاچاق مواد مخدر، اعتیاد، تروریسم، سوءاستفاده‌های جنسی و …

رفع ریجکتی ویزای شینگن

رفع ریجکتی ویزای شینگن

اگر درخواست ویزای شینگن شما رد شده، بهترین کار این است که شش ماه صبر کنید و سپس دوباره با مدارک کامل و از طریق تور اقدام کنید.

یکی  از بهترین راهکارهای رفع ریجکتی ویزای شینگن، استفاده از تورهای منطقه شینگن است. تور پاریس که در فلاوینگو به صورت تضمینی انجام می‌شود، می تواند ویزای شینگن را به صورت تضمینی برای شما به ارمغان بیاورد. زمانی که قصد دارید دوباره برای اخذ ویزای شینگن اقدام کنید، می توانید نامه‌ای به سفارت کشور مقصد بنویسید و در آن سعی کنید به اثبات تصمیم اشتباه سفارت درباره خود بپردازید و هدف خود را از سفر به منطقه شینگن  اعلام کنید. نوشتن این نامه توسط یک وکیل یا حقوقدان معتبر که به قوانین کشور مقصد تسلط دارد، می‌تواند ضریب موفقیت شما را تا حد زیادی بالا ببرد. در صورت نیاز، فلاوینگو این خدمات را هم برای شما در نظر گرفته است.

برای استفاده از خدمات رفع ریجکتی ویزای شینگن در فلاوینگو می توانید در ساعات ادرای با شماره تلفن 43635000-021 و در ساعات غیر اداری با 09122046276 تماس بگیرید.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Call Now Button